Slike iz vremena koje je prošlo, snimljene u vremenu koje nije došlo…
Jedinstveni fotografski parovi istih motiva hotela Haludovo (Malinska, otok Krk) iz 1987. i 2018. godine predstavljeni su na izložbi u Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU u Zagrebu. Damir Fabijanić je istom tehnikom (fotoaparatom na kolor negativ filmu formata 6x9cm) snimio identične vizure u razmaku od 31 godinu, u kojima je došlo do potpunog propadanja i devastacije hotelskog grada Haludovo.
“Davne 1987. godine za potrebe tadašnjih hotela Haludovo snimio sam pedesetak fotografskih motiva hotelske ponude (arhitekturu, ambijente, hranu, sadržaje, goste…). Sve je snimljeno na kolor negativima formata 6x9cm za potrebe izrade fotografija za promociju hotela.
Sretna okolnost što sam snimio taj hotelski sustav davne 1987. godine, potaknula me da ponovno ove, 2018. godine (31 godinu poslije), snimim iste motive na isti tehnički način.
Kao i u mojim radovima – ratnim parovima fotografija prije/poslije o Dubrovniku i okolici, gdje se prvi puta tako izuzetno dogodilo da je isti autor na isti tehnički način (kamere i film) snimio parove istih motiva prije i poslije razaranja (te kasnije razoreno i obnovljeno), ovdje se po drugi puta pojavljuje takva slučajnost. Ovakvim načinom direktne usporedbe na najbolji način ilustrira se razlika kroz tri desetljeća ovoga, do danas našeg najpoznatijeg hotelskog sustava u svijetu.
Ideja ove izložbe nije analiza uzroka, niti politikantsko elaboriranje propasti hotelskog grada Haludovo, već kontrastirani fotografski memento sjajnom arhitektonskom djelu Borisa Magaša. Preispitivanje razloga propasti Haludova ostaje tek u naslovu, kojim se parafrazira i simbolički uspoređuje devastacija hotelskog sustava s pokretom ludizam u kojem se tehnološkom napretku suprotstavljalo uništavanjem strojeva, odnosno u ovom slučaju – uništavanjem alata za rad – funkcionalnog hotelskog sustava. U tom smislu govori i podnaslov projekta: slike iz vremena koje je prošlo, snimljene u vremenu koje nije došlo, ukazujući na vrijednosti kojih smo se olako odrekli, ne zamijenivši ih novim i suvremenijim i ne sagradivši još ljepše i starije… Haludovo.
Ova je izložba moja osobna počast Borisu Magašu i njegovu djelu koje dobro poznajem.”
Damir Fabijanić